Elektromobilite

Kanada, Çin Menşeli Elektrikli Araçlara %100 Gümrük Vergisi Getirecek

Kanada, ABD ve Avrupa Birliği’nin benzer açıklamalarının ardından Çin’de üretilen elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi uygulayacağını duyurdu. Ayrıca, Çin menşeli çelik ve alüminyuma %25’lik bir vergi uygulanacak. Bu karar, Çin’in elektrikli araç endüstrisini sübvanse ederek adil olmayan bir rekabet avantajı sağladığı iddiaları üzerine alındı. Çin ise bu hamleyi “ticaret korumacılığı” olarak nitelendirerek Dünya Ticaret Örgütü kurallarını ihlal ettiğini belirtti.

Kanada’nın Çin’e Karşı Uyguladığı Yeni Gümrük Tarifeleri

  • Kanada, Çin menşeli elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi uygulayacak.
  • Çin’den ithal edilen çelik ve alüminyuma %25 gümrük vergisi getirilecek.
  • Kararlar, Çin’in elektrikli araç endüstrisini sübvanse etmesi ve adil olmayan rekabet yaratması nedeniyle alındı.
  • Çin, bu hamlenin Dünya Ticaret Örgütü kurallarını ihlal ettiğini savundu.

Kanada’nın Otomotiv Sektörünü Yeniden Şekillendirme Stratejisi

Kanada Başbakanı Justin Trudeau, ülkesinin otomotiv sektörünü “yarının araçlarını inşa etmede küresel bir lider” yapmayı hedeflediğini belirtti. Trudeau, Çin’in kendine adil olmayan bir avantaj sağladığını ve bu duruma karşı adımlar atılması gerektiğini ifade etti. Kanada’nın Çin menşeli elektrikli araçlara getirdiği %100 gümrük vergisi, 1 Ekim’de yürürlüğe girecek. Çelik ve alüminyum üzerindeki vergiler ise 15 Ekim’de uygulanmaya başlanacak.

Çin’den Gelen Tepkiler ve Tesla’nın Stratejisi

Çin Ticaret Bakanlığı, Kanada’nın bu kararının “küresel ekonomik sistemi ciddi şekilde zayıflattığını” ve “ekonomik ve ticaret kurallarını ihlal ettiğini” belirtti. Ayrıca, Kanada’nın bu hatalı uygulamalarını derhal düzeltmesi çağrısında bulundu. Çin, Kanada’nın ardından en büyük ikinci ticaret ortağı konumunda bulunuyor.

Öte yandan, Tesla’nın Çin’deki Şanghay fabrikasında üretilen araçları da bu yeni tarifelere tabi olacak. Tesla’nın Kanada hükümeti ile bu tarifelerde esneklik sağlanması için lobi yapması bekleniyor. Eğer başarılı olamazlarsa, Kanada’ya yapılacak ithalatları ABD veya Avrupa fabrikalarına kaydırmayı düşünebilirler.

Kanada’da Çin menşeli otomobil markaları henüz yaygın olmasa da, BYD gibi bazı markalar pazara girmek için adımlar atıyor. Çin, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olarak küresel pazarda hızla payını artırıyor. Bu arada, Kanada, büyük Avrupa otomobil üreticileri ile milyarlarca dolarlık anlaşmalar yaparak küresel elektrikli araç endüstrisinin önemli bir parçası olma yolunda ilerliyor.

Sonuç

Kanada’nın Çin menşeli elektrikli araçlara ve metal ürünlere getirdiği yeni gümrük vergileri, küresel ticaret dengelerini etkileyebilir. Bu karar, Kanada’nın kendi otomotiv endüstrisini güçlendirme hedefinin bir parçası olarak görülüyor. Ancak, Çin’in sert tepkisi ve Tesla gibi büyük markaların stratejik hamleleri, bu durumun uluslararası ticarette nasıl bir etki yaratacağını belirleyecek.

Başa dön tuşu